29 maart 2024 Gebruikers online: 31
Agenda
Active creations

Een stofzuiger of een grasmaaier bij de buren

Geplaatst op: 19 september 2017

“Volksverlakkerij”, roept iemand uit de volle zaal tijdens de informatiebijeenkomst over de gevolgen van de uitbreiding van Lelystad Airport voor de regio Zwolle. “Bullshit, u moet stoppen”, zegt een ander tegen ex-minister Hans Alders, die namens veel partijen de scenario’s voor de uitbreiding heeft uitgewerkt. Ondanks de af en toe hoog oplaaiende emoties verloopt de bijeenkomst uiteindelijk ordentelijk.

Alders schetste knap de geschiedenis van de afgelopen jaren. Schiphol ontwikkelde zich langzaam naar een half miljoen vliegbewegingen per jaar en daarom was een alternatief voor de nationale luchthaven nodig. Eindhoven vangt een deel op, Lelystad is de andere uitkomst. Van tienduizend vliegtuigbewegingen kan dat uiteindelijk groeien naar 45.000 vliegtuigen die aankomen of vertrekken. Dat zijn zestig aankomende en zestig vertrekkende vliegtuigen per dag.

Vervolgens zijn 25 mogelijke vluchtroutes onderzocht, waarbij de zoektocht vooral het vliegverkeer voor Schiphol en het militaire vluchtverkeer moest ontzien. En daaruit kwam vervolgens uitgerekend de regio rond Zwolle als de beste optie naar voren. Bij oostenwind, en dat is naar verluid in 40 procent van de vluchten het geval, komen veel vliegtuigen over deze regio.

‘De bocht bij Stadshagen’ werd dinsdagavond een paar keer genoemd. Normaal gesproken komen vliegtuigen daar op 1800 meter over, maar als vertrekkend en aankomend elkaar kruist, mogen vliegtuigen dalen tot 900 meter. Op die hoogte gaan ze via Hasselt en Genemuiden uiteindelijk richting Ens en Lelystad. Het vliegveld daar is vanaf april 2019 open van 06.00 uur tot 23.00 uur.

Over hoe het klinkt als zo’n vliegtuig, hoofdzakelijk onderweg vanaf en naar de Middellandse Zee, over komt vliegen zijn de meningen verdeeld. Op YouTube circuleren onheilspellende berichten, maar het Nationaal Luchtvaart Laboratorium uit Marknesse liet in De Nieuwe Buitensociëteit een film zien waarin het geluid amper waarneembaar is. Volgens de dinsdag aanwezige deskundigen is het geluid te vergelijken met het rumoer van een stadswijk. Niet iedereen gelooft dat. “U presenteert het als het geluid van een stofzuiger bij de buren, maar in feite is het een grasmaaier van de buurman. En dat vier keer per uur”, klonk het cynisch uit de zaal.

Veel insprekers vroegen zich af of er met hun bezwaren nog iets gedaan kan worden. Directeur Luchtvaart Huyser wees erop dat er in oktober een internetraadpleging komt, waarbij mensen bezwaren, commentaren en reacties kunnen inbrengen. Of dat nog echt effect heeft, betwijfelt de stichting Hoog Overijssel die al tijden actie voert tegen de plannen. Een woordvoerder zei dinsdag geen hoop meer te hebben dat vliegtuigen hoger gaan vliegen. Hij pleit daarom voor uitstel van de plannen met Lelystad tot de overheid de indeling van het luchtruim heeft veranderd. “Vliegen op 900 meter hoogte is verdomd laag. Dat heeft enorme gevolgen voor de natuur en de werkgelegenheid in onze regio”, aldus de woordvoerder, die afgelopen weekeinde nog werd gebeld door een inwoner van Zwartsluis. Die werd wakker van een vliegtuig dat op vijf kilometer over vloog.

Aanpassing van de regels in het luchtruim is nu sinds de jaren vijftig niet meer gebeurd. Ook Alders toonde zich overigens kritisch op de overheid, die daarover wel toezeggingen heeft gedaan. Een andere indeling zou het mogelijk kunnen maken dat vliegtuigen wel hoger over de regio Zwolle kunnen vliegen. De noodzaak voor een oplossing voor Schiphol is echter ook hoog, zegt Alders. Daarom is de korte termijn essentieel. “Hoe eerder Lelystad open gaat, hoe beter”, aldus de voormalig minister met het oog op de concurrentiepositie van Schiphol.

Uit Zwartewaterland zijn opvallend weinig mensen aanwezig. De politiek al helemaal niet. De wel aanwezige Rudy van Zandwijk vindt dat kenmerkend. “Het lijkt erop dat niemand zich met dit onderwerp bezighoudt, terwijl we vermoedelijk de volle laag krijgen: vliegtuigen vliegen straks op 900 meter hoogte over Hasselt en Genemuiden.”

Ook een inwoner uit Zwartsluis is aanwezig. “De informatie van vanavond was onvolledig, onbetrouwbaar en misleidend. Dit zijn uitvoerders van het bedrijf Schiphol die burgers geen zak interesseert. We krijgen straks een enorme bak herrie.”

Woensdag is er een zelfde bijeenkomst in Steenwijk. Ook spreekt de Tweede Kamer dan over het onderwerp.

Gepubliceerd door Robert Jansema
Aquaservice