25 april 2024 Gebruikers online: 20
Agenda
Active creations

Zomer lang boodschappen doen bij Schoonewelle

Geplaatst op: 19 juni 2018

De hele zomer kunnen bezoekers bij Museum Schoonewelle boodschappen doen. Niet letterlijk, wel figuurlijk. Tot en met 8 september  zijn er op de wisselexpositie namelijk reclameboodschappen te zien. Bijzondere panelen met reclameboodschappen, vakkundig en bijzonder knap geschilderd door Leo Bot uit Blokker. De tentoonstelling van Bot’s precisiewerkjes is te zien in de expositieruimte op de tweede etage van Sluuspoort. Bezoekers zijn welkom op maandag van 13.30 tot 17.00 uur en van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur.

Boodschappen doen. Niemand ontkomt er aan. Soms is het leuk, soms minder leuk. Tegenwoordig krijgen we de reclameboodschappen vooral via tv, radio, internet en folders . In het verleden werd vooral gebruik gemaakt van posters en/of muurschilderingen. Van die oude vormen maakt Leo Bot reproducties. In olieverf. Zijn de schilderingen eenmaal klaar, dan maakt hij ook zelf de lijst en kiest er een passende lijstkleur bij. Zo ontstaan in alle opzichten precisiewerken.

De expositie bij Museum Schoonewelle biedt plaats aan zo’n 40 panelen. Die op brede wijze uitnodigen boodschappen te gaan doen. Keus genoeg. Variërend van’Zeer Oude Genever’ van Bols tot Van Houten’s Cacao of van Advocaat van Voogd Schiedam tot De Vliegende Hollander van de KLM. Veel reclames voor dranken, zowel met als zonder alcohol: Amstel, Vat 69, Bokma, Heineken en Gulpener. Maar ook Pepsi Cola en Coca Cola, Van Nelle’s Thee en Koffie en Douwe Egberts Koffie. Lampen van Philips en (toilet)zeep van Araby en Sunlight. Samen goed voor een kleurexplosie en voor een prachtige kijk op marketing in het verleden.

Leo Bot ondertekent al zijn werken met Cleophas , één van zijn doopnamen. En met een jaartal.  Zo is goed te zien dat er de laatste tien jaar een fraai tijdsbeeld is ontstaan van zijn creaties. Beroepsmatig is Bot altijd actief geweest als huisschilder. Met deze hobby is hij, op advies van zijn dochter, meteen na zijn pensionering begonnen. “Op de ambachtschool leerde je vroeger nog  letteren, bijvoorbeeld om namen te schilderen op de ramen van winkeliers. Dat vond ik altijd al mooi werk. Nu kan ik het op deze manier alsnog weer invullen”, vertelt Leo Bot.

Voor zijn werk bestaat grote belangstelling. Intussen heeft hij dan ook meerdere exposities op zijn naam staan. De retroschilder uit het Noordhollandse Blokker vindt het leuk dat zijn werk nu ook aan de ‘andere kant van het Ijsselmeer’ onder de aandacht komt. “Het is arbeidsintensief werk. Met één reproductie ben ik al met al toch gauw enkele weken druk. Dan is het leuk als er in een expositie ruimte voor wordt gecreëerd”.

Alle werken van Leo Bot zijn te koop en kunnen gereserveerd worden aan de balie van de Sluuspoort.

Gepubliceerd door Robert Jansema
Aquaservice