20 april 2024 Gebruikers online: 23
Agenda
Active creations

Online boodschappen doen bij lokale winkeliers

Geplaatst op: 24 januari 2019

Matthijs de Graaf

Het begon allemaal in Zwartsluis, en het is ook de bedoeling dat het daar blijft. Matthijs de Graaf, Sluziger, ontwikkelde met zijn bedrijf een platform dat digitale dorpspleinen uitgeeft om de leefbaarheid te versterken van dorpen, stadswijken en buitengebieden. Lokale aanbieders kunnen met een digitaal dorpsplein hun assortiment gezamenlijk, op één plek, aanbieden voor online bestel-, betaal- en bezorggemak.

In Zwartsluis bestaat het digitale dorpsplein al, maar is het nog niet officieel van start. Banketbakkerij Ekkelenkamp, Echte Bakker Nieborg, Uw Slager Bruintjes, de Groentemannen, Ruach Bloemen & Lifestyle, Koos Slurink Watersport en Belettering en Cafetaria de Albatros zijn er al bij aangesloten. Bestellingen bij de verswinkels, wier samenwerking al langer bestaat, kunnen tegelijk gedaan worden en de volgende ochtend opgehaald worden bij het centraal afhaalpunt: de Groentemannen. Het dorpsplein is te vinden op dorpsplein-zwartsluis.nl. Bestellen kan al.

“Je vergroot daarmee de markt”, legt Matthijs uit. “Ook als mensen geen tijd hebben of fysiek niet meer in staat zijn het winkelgebied te bezoeken kunnen ze 24×7 met één account online bestellen bij deelnemende winkels. Geld komt zo weer meer in de lokale economie terecht en daarmee versterk je de lokale leefbaarheid en weerbaarheid.”

De gedachte van een digitaal dorpsplein is dat iedereen doet waar hij/zij goed in is en dat hulp lokaal wordt ingeschakeld. De gezamenlijke ondernemers kunnen ervoor kiezen om een lokale bezorger aan het platform te koppelen. “Dat kan een lokaal taxibedrijf of 65-plusser zijn, zoiets kunnen ze collectief bepalen met elkaar.”

Hetzelfde geldt voor de marketingcommunicatie. Ondernemers hebben door drukte moeite om zelf hun webshop promoten, weet Matthijs. “Met een digitaal dorpsplein kunnen ze dit collectief laten uitvoeren door een lokale specialist op dit gebied. Voor een unieke lokale beleving van lokale producten, maar fraai neveneffect is dat door inhuur van lokale specialisten geld in de lokale economie blijft circuleren. En dat heeft een positieve impact op de leefbaarheid, werkgelegenheid en sociale samenhang.”

Alle typen winkels kunnen aansluiten op het dorpsplein. “De ondernemer bepaalt wat zijn voorwaarden zijn. Als we zijn assortiment online zetten, dan richten we dat in naar de wensen van de ondernemer.” Die kan er bijvoorbeeld voor kiezen of hij zijn producten alleen wil laten afhalen of dat hij ze ook bezorgt. “Dat is allemaal instelbaar. Met een digitaal dorpsplein breng je vraag en aanbod opnieuw bij elkaar. Een lokale gemeenschap wordt vitaler. Als een lokale ondernemer weer meer gaat verdienen, kan hij ook gemakkelijker een sportvereniging sponsoren of lokale hulp inhuren”, aldus Matthijs.

Dat zijn maatschappelijke onderwerpen. Mede daarom komen er ook verzoeken vanuit overheden, die het initiatief willen ondersteunen. Omdat Shopforce een maatschappelijke en duurzame missie heeft, is onlangs Stichting Digitale Dorpspleinen opgericht. Shopforce BV ontwikkelt het platform, en is daar al een aantal jaren mee bezig. “We waren altijd onzichtbaar, omdat we aan de Zomerdijk zaten. Nu zijn we verhuisd naar de Handelskade en vallen we meer op”, lacht Matthijs.

De animo voor digitale dorpspleinen begint op stoom te komen. “Ondernemers beseffen steeds meer dat samenwerking belangrijk is om op de behoefte van consumenten in te blijven spelen. Het gaat om en-en. En offline én online. Op ons platform draaien al meer dan 600 individuele winkels met een eigen webshop. Onze technologie maakt het nu mogelijk om die per dorp, wijk, stad of regio te verbinden en bundelen op digitale dorpspleinen. Nu ervaring opdoen in de praktijk en optimaliseren voor blije consumenten.”

Matthijs noemt het ‘mooi’ om lokaal werkgelegenheid te creëren. “Het is een bewuste keuze om in Zwartsluis te blijven. We gaan niet voor ons imago in Amsterdam zitten. Hopelijk hebben we over een paar jaar Nederland veroverd. En dan is het gaaf dat een bedrijfje uit Zwartsluis dat doet met mensen uit Zwartsluis.”

Gepubliceerd door Enrico Kolk
Aquaservice