19 april 2024 Gebruikers online: 15
Active creations

Agnieten College op de Franse toer

Geplaatst op: 10 juni 2019

Leerlingen van het Agnieten College waren afgelopen week in Frankrijk. Ze overhandigden persoonlijk het bedrag dat ze onlangs met een aantal acties hebben opgehaald voor een camping. Een verslag van de week.

“Bonjour mesdames et messieurs, klinkt er door de bus terwijl we Zwartsluis uitrijden. Het zijn de eerste woorden van onze buschauffeur Sebastiaan gericht aan onze leerlingen. De sfeer zit er meteen goed in. Op naar Parijs, een stad met vele gezichten. Voordat we worden afgezet bij de Sacré-Cœur maken de leerlingen kennis met de donkere kant van Parijs. Onder de bruggen van de snelweg zien we illegale tentenkampen en langs de kant van de weg zien we veel bedelaars met jonge kinderen.
Na de lange busreis kunnen we eindelijk de benen strekken. Om bij de basiliek te komen beklimmen we 222 treden, maar zelfs met krukken is dit geen probleem. Tijd voor een groepsfoto en genieten van het mooie uitzicht over de stad Parijs. We hebben nog even tijd om de wijk Montmartre te verkennen. Op het oude dorpsplein, Place du Tetre, zitten verschillende kunstenaars.
De volgende dag vertrekken we alweer vroeg naar het centrum van Parijs. We beginnen de dag met een boottocht op de Seine. Hier maken onze leerlingen al snel internationale vrienden. We varen langs de beschadigde Notre-Dame die alweer in de stijgers staat en maken mooie foto’s van de verschillende bijzondere gebouwen en natuurlijk de Eifeltoren. Daarna is het tijd om zelfstandig Parijs te verkennen. ’s Avond laat onze buschauffeur ons de mooiste plekken zien van Parijs.
Na wederom een korte nacht stappen we in de bus onderweg op weg naar Oradour-Sur-Glane. Dit Franse dorpje in tijdens WO2 uitgemoord door de SS. De resten van het dorp hebben de functie van een monument en zijn nog in oude staat. Een brandlucht is nog steeds aanwezig. Na de bezichtiging van het Centre de la Memoire lopen we in stromende regen het dorpje in. De kerk waar alle vrouwen en kinderen zijn omgekomen maakt diepe indruk.
Een hartelijk ontvangst volgt op de camping waar een heerlijk diner klaar staat. Tijdens het eten overhandigen de leerlingen symbolisch het geldbedrag dat we ingezameld hebben voor de stichting. Jeannine van Dam is zichtbaar geëmotioneerd en belooft het geld goed te besteden. Het plan is om nog voor de zomer een trampoline aan te schaffen. Gelukkig is inmiddels het gestopt met regenen en schijnt de zon en kunnen de leerlingen droog naar de bungalows. Een enkeling waagt zich nog even aan een duik in het zwembad.
Na een zeer koude nacht lijkt het een mooie dag te worden. Het zonnetje schijnt volop en na het uitgebreide ontbijt vertrekken we naar onze partnerschool in Saint-Benoit-du-Sault. Op het College Herve Faye wacht ons een warm welkom. De leerlingen worden in teams ingedeeld met Franse leeftijdsgenoten en volgen verschillende lessen en sporten samen. ’s Middags vertrekken we naar het dorp voor een lekkere lunch (gemaakt door de leerlingen) en een wandeling door een van de mooiste dorpjes van Frankrijk. Aan het einde van de middag vertrekken we naar de camping waar het programma wordt voortgezet. Samen met de Franse leerlingen en docenten genieten we van een heerlijke maaltijd. En natuurlijk kijken we met een grote groep de voetbalwedstrijd van Nederland tegen Engeland.

Vrijdag wacht ons een lange reis terug naar Nederland. Wij kijken terug op een zeer geslaagde week en hebben genoten van alle enthousiaste reacties van de leerlingen. Wij willen dan ook alle leerlingen bedanken voor deze fantastische week.”