Whisky is ook bij De Blizzard hot
Geplaatst op: 16 april 2015
“Whisky is hot”, zegt Mark van Slijterij Post uit Kampen. Dat bedrijf bestaat sinds 1882, maar de huidige vraag naar het Ierse, Schotse of Amerikaanse vocht is nieuw. En dat merkt ook Thijs Postma van De Blizzard. “Speciaal bier en whisky zijn echt een trend. Jong en oud vragen daarnaar”, aldus Postma die donderdagavond een proeverij in zijn kroeg hield met uitleg van slijterij Post.
En dus kregen de 25 fijnproevers mooie soorten whisky en whiskey (Schotten kiezen voor de e in de spelling) voorgeschoteld, af en toe afgewisseld met hapjes van Postma en natuurlijk water om de smaak weer op peil te krijgen. Volgens de whiskykenner heeft de opmars van de drank deels te maken met marketing. “Alle speciale dranken lopen momenteel goed. Een liefhebber van goede cognac weet ook whisky te waarderen. Maar bij whisky komt er ook marketing bij kijken. Mensen vinden de verhalen er omheen mooi en de drank is veel te zien in televisieseries.”
Het volgende evenement bij De Blizzard laat niet lang op zich wachten. De kroeg bestaat zondag op de kop af 25 jaar en dat wordt natuurlijk gevierd. “Terug naar oude tijden…”, zegt Postma en dan doelt hij vooral op de prijzen. Zondagavond is het bier verkrijgbaar tegen de prijzen van een kwarteeuw geleden. En dat scheelt nogal…