25 april 2024 Gebruikers online: 43
Agenda
Active creations

Na bijna 2000 arbeidsuren is hij zo goed als klaar: de zeldzame Aston Martin van Vivento

Geplaatst op: 19 maart 2022

In Zwartsluis wordt al maandenlang gewerkt aan een auto die deze zomer op de bekendste klassieke autoconcoursen ter wereld zal verschijnen. Robert Kooiker van Vivento Collector Cars heeft namelijk al bijna 2000 uur aan restauratie werk achter rug met zijn exclusieve Aston Martin. De Britse schoonheid is bijna klaar. “We zitten in de finale fase”, zo zegt Kooiker.

Aan de Grote Kranerweerd runt de inwoner van Rouveen sinds drie jaar zijn eigen onderneming. In het bedrijfspand wordt dagelijks restauratie- en onderhoudswerk uitgevoerd aan klassieke wagens. “Jongensdromen op wielen, over het algemeen Europese merken met een wat sportief karakter”, vertelt de ondernemer.

Hij is de klassieke ‘autogek’ die al als kind aan het sleutelen raakte. “Ik heb de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn vader was monteur en zelf sleutelde ik voor mijn tiende al aan brommers. Op mijn zestiende schakelde ik over op auto’s. We hadden een eigen brug bij huis, waar ik heel wat uren onder stond.” Na een loopbaan bij Spyker Cars en een gerenommeerd restauratiebedrijf staat hij sinds 2019 op eigen benen in Zwartsluis.

Het pronkstuk waar Vivento momenteel druk mee bezig is, heeft zijn oorsprong in Engeland liggen. Al meer dan een jaar wordt er namelijk gewerkt aan een Aston Martin uit 1976. “We hebben hem gekocht in Japan via een veiling. Toen we hem hier op de brug hadden staan en wij de motorkap opendeden, was bijna alles bruin van de roest. Ons doel was om waar mogelijk de bestaande onderdelen, na een grondige revisie/restauratie, opnieuw te gebruiken en waar nodig nieuwe ‘’oude’’ onderdelen in te zetten om de auto uiteindelijk nóg beter te maken dan hoe in de jaren ’70 uit de fabriek rolde”, vertelt Martijn Veldhuijsen. Hij is bij Vivento verantwoordelijk voor de marketing en de verkoop.

Restaureren is makkelijker gezegd dan gedaan. “Aston Martins zijn hele exclusieve auto’s die destijds op aanvraag handmatig zijn gebouwd. Dat merken we ook tijdens het restaureren. Want geen een Aston Martin is hetzelfde. In Drenthe staat een soortgelijke auto van twintig bouwnummers later. Die auto is al anders opgebouwd dan het exemplaar dat wij in handen hebben. Dat maakt het soms wel tot een uitdaging. Ook het vinden van onderdelen is geen eenvoudige klus, maar daar waren we ons vooraf bewust van. Het heeft ook wel z’n charmes om te improviseren voor juiste onderdelen”, merkt Veldhuijsen op.

Later dit voorjaar hoopt Vivento de zeldzame klassieker op te leveren. “Dan zetten we de Aston Martin in een oplegger en rijden we naar grote Europese steden om beurzen en concoursen te bezoeken. Dan wordt de auto gekeurd door een vakjury. Er zijn namelijk prijzen te winnen op onder meer uiterlijk en kundigheid van de restauratie”, vertellen Kooiker en compagnon Veldhuijsen.

Na de concoursen gaat de auto de verkoop in. De heren hopen dan ook dat hun Aston Martin in de prijzen valt, want dit kan voordelig uitpakken voor de uiteindelijke verkoopprijs. “Door de Brexit en corona heeft de markt een dipje ondergaan, maar die trekt gelukkig weer bij. In de laatste film van James Bond is ook een soortgelijke Aston Martin verschenen, dat draagt ook goed bij aan de populariteit van dit model”, vertellen de heren. Een nieuwe eigenaar heeft in ieder geval niets te klagen over de conditie van de bolide. Weinig bedrijven zullen namelijk een klassieker aanbieden waarvan de restaurateur letterlijk ieder schroefje in handen heeft gehad.

Kijk ook op www.viventocars.com

Gepubliceerd door Robert Jansema
Aquaservice