Zo vind je de juiste mensen in Duitsland
Geplaatst op: 5 september 2024
(Adv.) Ga jij met je bedrijf ondernemen in Duitsland? Dan heb je daarvoor goed personeel nodig. De Duitse markt is anders dan de Nederlandse. Het vraagt om een specifieke aanpak als je de beste kandidaten wilt aantrekken. Hoe pak je dit het beste aan? Hier is een uitgebreide uitleg.
Een recruiter in Duitsland helpt je op weg
Wil je echt succesvol zijn in Duitsland? Dan heb je Duits personeel nodig. Om goed personeel te vinden, is het slim om een recruiter in Duitsland in te schakelen. Zij begrijpen de markt, cultuur en wat Duitse kandidaten zoeken.
Dit is handig, want de arbeidsmarkt in Duitsland kan soms ingewikkeld zijn. Door met een ervaren partij samen te werken, maak je het hele proces veel eenvoudiger.
Hoe je Duits personeel aantrekt
Nu je weet dat een recruiter je goed kan helpen, is het tijd om te kijken naar hoe je daadwerkelijk Duits personeel kunt werven. Het begint allemaal met een goed begrip van wat Duitse werknemers belangrijk vinden. Dit verschilt vaak van de verwachtingen in Nederland. Duitse werknemers hechten veel waarde aan zekerheid en duidelijke communicatie. Dit moet je dan ook terug laten komen in je vacatureteksten en tijdens het sollicitatieproces.
Het is ook slim om je te verdiepen in de bedrijfscultuur die je wilt uitstralen. Duitsers staan bekend om hun plichtsgevoel en discipline. Als je deze eigenschappen waardeert, zorg er dan voor dat dit ook duidelijk is in je benadering. Dit kan al beginnen bij een sollicitatiegesprek. Bereid je goed voor en zorg ervoor dat je vragen stelt die aansluiten bij de Duitse werkmentaliteit.
Naast het plaatsen van vacatures op de juiste Duitse platforms, kan het lonen om te investeren in employer branding. Hier kun je laten zien waarom het voor Duitsers interessant kan zijn om bij jou te werken. Dit doe je door aanwezig te zijn op social media en bijvoorbeeld beurzen of evenementen in Duitsland.
Maak een fijne werksfeer en cultuur
Als je eenmaal de juiste mensen hebt gevonden, is het tijd om ervoor te zorgen dat zij zich ook echt welkom voelen binnen jouw bedrijf. Denk na over een goed inwerktraject en geef ze het gevoel dat ze onderdeel zijn van het team, ook al werken ze misschien op afstand of op een andere locatie in Duitsland.
Dit betekent dat je investeert in goede communicatie en regelmatig contact onderhoudt met je Duitse teamleden. Ook is het belangrijk om het nieuwe personeel de middelen te geven die ze nodig hebben om succesvol te zijn, maar ook om zich gewaardeerd te voelen.
Door de juiste stappen te volgen, leg je een sterke basis voor je bedrijf in Duitsland. Het aantrekken van goed personeel is een investering die zich dubbel en dwars terugbetaalt, mits je het goed aanpakt. Met de juiste hulp en een doordachte aanpak, is succes binnen handbereik.
Gepubliceerd door Robert Jansema