9 juli 2025
Gebruikers online: 0

Hoe Google’s algoritme-updates invloed hebben op linkbuilding

Geplaatst op: 1 april 2025 Gepubliceerd door:

(Adv.) Linkbuilding is de afgelopen jaren alleen maar populairder geworden en echt een meerwaarde gebleken voor bedrijven die betere zoekresultaten willen hebben in Google. Het is daarom van groot belang om te begrijpen wat een goede linkbuildingstrategie is en wat de algoritme-updates van Google voor invloed hebben gehad. Dit kun je uitbesteden bij bedrijven zoals www.digitalnewsgroup.com die zullen zorgen voor een uitstekende linkbuildingstrategie maar je kunt het natuurlijk ook zelf uitproberen. In dit artikel zullen we je meenemen waar je rekening mee moet houden bij jouw linkbuidlingstrategie aan de hand van verschillende algoritme-updates van Google.

De Penguin Google update

In 2012 introduceerde Google de Penguin update, dit deden ze als onderdeel van hun algoritme om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren. De Penguin update richt zich op verschillende aspecten van SEO waarbij er sprake is van manipulatie zoals het gebruik maken van niet-relevante zoekwoorden, het gebruik van gekochte links en keyword stuffing. De Penguin update zorgde er eigenlijk voor dat als een website niet voldoet aan de richtlijnen van Google, het gevolgen kan hebben voor de website. Google keek niet meer naar de hoeveelheid links, maar meer naar de kwaliteit en natuurlijkheid van de backlinks. Als een website zich vervolgens niet houdt aan de richtlijnen van Google kan het gevolg zijn dat de website een lagere ranking krijgt in zoekresultaten of dat de website zelfs helemaal wordt verwijderd. Het is daarom van groot belang dat website-eigenaren ervoor zorgen dat de kwaliteit en natuurlijkheid van de links kwalitatief goed zijn.

De Hummingbird update

De Hummingbird-update werd in 2013 geïntroduceerd door Google en werd een volledige systematische verandering voor Google. Dit zorgde voor een beter begrip van zoekopdrachten in natuurlijke taal. In plaats van alleen te focussen op individuele trefwoorden begon Google de volledige context van de zoekopdrachten te analyseren om zo voor betere zoekresultaten te zorgen. Dit stelt de zoekmachine namelijk in staat om de intentie achter een zoekopdracht beter te begrijpen en relevantere resultaten te leveren. Een pagina die nu het zoekwoord nu dus overmatig gebruikt in een artikel wordt minder snel geïndexeerd dan een artikel dat een kwalitatief artikel plaatst over het desbetreffende onderwerp.

De Medic Update

Google kwam in 2018 met de Medic Update, wat heeft de Medic Update veranderd? De Google Medic-update had grote gevolgen voor websites die content publiceren rond gezondheid, financiën en veiligheid. Google ging vanaf dat moment sterker kijken naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van zulke informatie. Websites met zwakke signalen op het gebied van E-E-A-T wat staat voor experience, expertise, authoritativeness en thrustworthiness gingen naar beneden in rankings terwijl websites met betrouwbare bronnen juist stegen. Voor SEO en Linkbuilding betekende dit dat backlinks van autoritaire en deskundige bronnen belangrijker waren dan ooit. Nu bleek dat alleen links niet genoeg was, de waarde van links moest vanaf deze update ook goed zijn. Deze links moesten vooral geloofwaardig zijn bij gevoelige onderwerpen. Bloggers en bedrijven in de gezondheids- of financiële sector moeten sindsdien extra investeren in hun online reputatie en expertise.

De Spambrain Update

De SpamBrain update was het eerste AI-systeem dat speciaal is ontwikkeld om spam automatisch op te sporen en tegen te gaan, waaronder linkspam en content spam. Bij spam updates zorgt Google ervoor dat ze websites die dit doen aanpakt. Wanneer Google dit soort spam vindt, neutraliseren ze de spam links en dit betekent dat ze dit zien als iets wat nooit bestaan heeft.

Wat moet je doen en laten als het gaat om linkbuilding?

De algoritme-updates van Google hebben over tijd verschillende regels gemaakt rondom linkbuilding om ervoor te zorgen dat de informatie die de gebruiker krijgt van Google zo goed mogelijk is. Waar het ooit dus belangrijk was om simpelweg zoveel mogelijk backlinks te verzamelen blijkt nu dat er waarborgt moet worden dat de backlinks nu van websites komen die kwalitatief goed, relevant zijn aan het onderwerp en betrouwbaar zijn. Dus wat moet je dan doen om je SEO op te schalen in 2025? Investeer in kwalitatieve, relevante content waar andere websites graag naar linken, bouw natuurlijke backlinks op door middel van bijvoorbeeld gastblogs, persberichten of samenwerkingen met autoritaire websites binnen jouw branche. Zorg dat jouw website laat zien dat het beschikt over ervaring, expertise en betrouwbaarheid.