18 juli 2025
Gebruikers online: 0

We kopen steeds meer online. Heb jij al een webshop?

Geplaatst op: 29 april 2025 Gepubliceerd door:

(Adv.) Steeds meer bedrijven denken na over het starten van online verkoop van de producten of diensten in hun bedrijf. Vooral sinds de uitbraak van corona is de online verkoop geëxplodeerd. Dat is wel weer een beetje teruggelopen toen de lockdowns voorbij waren. Maar wie nu op een zaterdagmiddag door een stadscentrum loopt kan niet ontkennen dat het daar niet meer zo druk is als tien jaar geleden. Want we vinden het veel te makkelijk om thuis te shoppen achter het scherm van onze laptop of met de tablet of smartphone op schoot. Dat betekent dat je kansen laat liggen om je omzet te vergroten.

Wat heb je nodig voor een goede webshop?

Een goede webshop voldoet aan een paar standaardvoorwaarden. De belangrijkste is dat een bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt. Dat moet lukken in maximaal 3 kliks. Vervolgens moet de klant snel en veilig kunnen uitchecken. Een webwinkel biedt als het even kan altijd meer dan één betaaloptie. Je mag kosten in rekening brengen voor betalen met een creditcard, maar daarmee maak je jezelf niet heel populair. Je kunt ook gewoon al je producten een paar cent duurder maken. Dat valt niet op en het resultaat is hetzelfde. Verder moet je ervoor zorgen dat je je bezoekers op de juiste manier aanspreekt. Verdiep je dus in je doelgroep en probeer je voor te stellen of je die met jij of met u aanspreekt en of je wel of geen vakjargon gebruikt. Dat laatste kan eigenlijk alleen als je uitsluitend B2B verkoopt. Let er dan ook op dat je de prijzen exclusief BTW vermeldt en dat ook duidelijk aangeeft op de website.

Houd je website actueel

Als de webshop na het schrijven van tientallen of misschien wel honderden of nog meer productbeschrijvingen eindelijk live is, dan kun je niet helemaal achterover leunen. Je moet je website namelijk actueel houden. Als dat niet kan door regelmatig nieuwe producten toe te voegen dan moet je andere manieren bedenken voor contentbeheer. Je kunt je website ook aantrekkelijk maken en houden door leuke blogs te plaatsen. Die kunnen gaan over je producten, maar je kunt ook een project beschrijven waar jouw bedrijf aan heeft gewerkt, uiteraard voorzien van foto’s. Deze blogs moeten worden voorzien van relevante zoekwoorden, zodat de zoekmachines jouw producten en diensten linken aan jouw website. Hierdoor komt deze hopelijk hoger in de zoekresultaten.

Ondersteuning bij het beheer van je webshop

Niet iedere ondernemer is even creatief of vaardig in het schrijven van content voor de website van zijn of haar bedrijf. Dat is helemaal niet erg. Ook hier geldt ‘ieder zijn vak’. Je kunt voor ondersteuning bij het contentmanagement van je website een beroep doen op Crossphase. Zij kunnen content verzorgen voor je webshop en deze online zetten. Daarnaast kunnen zij ook helpen bij het verdere onderhoud aan de website, zoals het plaatsen van nieuwe producten of diensten. Op die manier blijft je website altijd actueel en dat maakt op bezoekers een goede indruk.