4 maart 2021 Gebruikers online: 51
Agenda
Active creations

Sluziger wegennet deze winter op de kop: 66 kilometer omrijden

Geplaatst op: 31 augustus 2020

N331

Tussen oktober en december kunnen de provinciale wegen die door Zwartsluis lopen op een flinke opknapbeurt rekenen. Dat vraag wel wat van de inwoners. Wie De Nieuwe Sluis wil bereiken of vanuit die wijk naar het centrum wil per auto, moet volgens de provincie 66 kilometer omrijden via Hasselt, Staphorst en Meppel.

Van 12 tot 23 oktober sluit men de weg af vanaf de kruising bij het Buitenkwartier tot de kruising bij de Gereformeerde Kerk. De daarop volgende week ligt de weg tussen de kerk en de rotonde bij DESZ d’r uit. In de eerste twee weken van november volgt het gedeelte tussen het Agnieten College en de rotonde aan het Westpunt. De laatste twee weken van november pakt men de weg aan tussen de Grote Kranerweerd tot de kruising bij De Nieuwe Sluis. Vanaf dat moment ligt de brug er uit voor verkeer. De eerste week van december wordt gebruikt voor het gedeelte tussen de Nieuwesluis en het Hotel. Tot slot volgt tot 12 december het gedeelte tussen het Hotel Zwartewater, het Agnieten en het Buitenkwartier. De data zijn onder andere afhankelijk van de weersomstandigheden.

Het asfalt wordt vervangen, markeringen worden opnieuw aangebracht, rotondes worden opnieuw ingericht en bermverharding wordt vervangen, hersteld of aangebracht. Ook worden er kolkjes gemaakt voor afvoer van water. Hiervoor worden de provinciale wegen in gedeeltes afgesloten. De bruggen krijgen overigens geen nieuwe asfaltlaag, deze zijn eigendom van Rijkswaterstaat. Het fietsbruggetje bij de Blizzard blijft open voor wandelaars en fietsers.

Uit het bovenstaande blijkt dat mensen ruim een maand niet met de auto over de Kolksluisbrug kunnen rijden met de auto. De redactie legde enkele situaties voor aan de provincie.

Jullie stellen een omleiding voor (via Hasselt, Staphorst, Meppel, Vollenhove) waardoor je 66 kilometer onderweg bent om de andere kant van het dorp te bereiken. Er zijn kortere omleidingen mogelijk, waarom kiest men daar niet voor?

Indien er wegvakken worden afgesloten voor werkzaamheden, is ons beleid om de omleidingsroute over gelijkwaardige wegen te laten gaan om een veilige en goede doorstroming te behouden. In dit geval vanwege de situering tussen meren is inderdaad een lange omleidingsroute. Natuurlijk zijn er kortere routes ‘binnendoor’. Deze worden niet geadviseerd omdat ze de grote verkeersstromen niet kunnen afwerken en er hierdoor onveilige situaties kunnen ontstaan.

Is er nagedacht over een ponton die kan functioneren als brug?

Tijdens de voorbereiding zijn alle mogelijke opties bekeken, van nachtwerk, weekendwerk, in te zetten hulpmiddelen etc., zo ook een ponton. Een ponton is niet mogelijk  omdat ook de vaarweg niet gestremd mag worden en de aansluitende wegen niet voldoen aan een vlotte en veilige doorstroming.

Hoe bereiken hulpdiensten nu snel De Nieuwe Sluis?

Met de veiligheidsregio is afgesproken dat de hulpdiensten voor spoedritten met ‘blauw licht” door het werkvak mogen. De aannemer is hiervan reeds op de hoogte en heeft nauwe contacten met deze veiligheidsregio. Zo ook zijn er afspraken gemaakt met Connexxion die het openbaar vervoer in de regio verzorgt. Tijdens deze periode zal het busverkeer onder begeleiding van een verkeersregelaar stapvoets door het werkvak worden begeleid. Zo blijft de regio bereikbaar. Daarnaast zal het langzaam verkeer niet of nauwelijks hinder ondervinden van deze groot onderhoud werkzaamheden.

Dinsdag 22 september houdt de provincie een info-avond in Hotel Zwartewater. Opgave hiervoor is wenselijk. Kijk voor meer informatie over het project en de inloopavond op de site van de provincie.

 

 

 

Gepubliceerd door Robert Jansema

5 reacties op “Sluziger wegennet deze winter op de kop: 66 kilometer omrijden”

  1. Hans schreef:

    Ga er maar aan staan om het allemaal te regelen. Onderhoud is nodig, als dat niet gebeurt wordt er ook gemopperd. Bovendien komt het toch nooit uit. Het zal voor sommige mensen een vervelende periode zijn, maar daarna ben je er weer voor een hele tijd vanaf.

  2. Officier schreef:

    De pont in Genemuiden kan helemaal de stroom autos niet verwerken in dat geval. Is dus geen optie. Omrijden is natuurlijk helemaal van de zotte. Gewoon s nachts werken en overdag 1 rijstrook. Is ook opstoppingen maar beter als omrijden met alle extra kosten qua benzine etc. en omzet verlies voor ondernemers. Voor de mensen die van deze weg gebruik moeten maken voor en naar hun werk is het helemaal een ramp. Er is niet goed over nagedacht.

  3. B. Hekman schreef:

    Als de laatste 2 weken van november de weg vanaf De Kranerweerd tot kruising De Nieuwesluis eruit gaat, en vanaf deze tijd ook al de Kolksluisbrug eruit gaat, hoe komen de inwoners van de Nieuwesluis de wijk dan uit?

  4. B. Hekman schreef:

    Dus als ik met de auto vanuit de Nieuwesluis wil naar de Coop of mijn kind naar school moet brengen moet ik omrijden via Hasselt/lichtmis/meppel?? Het is midden in de winter. Je kan toch niet een hele wijk een maand lang afsnijden van het centrum. Belachelijk.

  5. Sander Brouwer schreef:

    Weet de provincie Overijssel zelf niet, dat er ook een pontverbinding via Genemuiden is?
    Laat de provincie Overijssel en gemeente Zwartewaterland gelijk de voorgestelde ruimere vaartijden naar de toekomst regelen.

Aquaservice