16 mei 2024 Gebruikers online: 26
Active creations

Zwartsluis Actueel Jaaroverzicht (deel 2/2)

Geplaatst op: 30 december 2023

Ook de Beltiger gondelvaart kon weer rekenen op veel animo. (foto: Jan van Kleef)

Wat gebeurde er zoal dit jaar? In ieder geval genoeg om nog met u op terug te blikken. We doken de archieven van dit jaar in en hebben tal van nieuwswaardigheden op een rijtje gezet. Vandaag leest u deel 2, waarin we de gebeurtenissen van juli tot en met december doornemen.

In juli nam Gert Voerman, boegbeeld van het Agnieten College, afscheid van de middelbare school. Hij ging met pensioen. Ook juf Annet Breunese en Jenneke Slurink verlieten na jaren het onderwijs en namen afscheid van De Wijngaard. Het Buitenkwartier en het Westeinde werden eenrichtingsverkeer. De Kranerweerd kreeg een nieuw fietspad en Lens Nekeman werkte 40 jaar bij Interfloor.

De Straatprijs van 1 miljoen euro viel in augustus in Zwartsluis en DeKoRia opende haar zaak aan de Stationsweg. Fedde ten Berge won de alom bekende Buitenkwartier-viswedstrijd door 28 vissen uit de Whaa te hengelen. Buurdorp Belt Schutsloot werd overspoeld met toeristen tijdens de jaarlijkse Gondelvaart.

In september werd duidelijk dat Raymond Spijkerman de nieuwe voorzitter van DESZ zou worden en roeiden 65 teams uit heel Nederland de Zwarte Waterrace. De gemeente verleende ‘met pijn in het hart’ een vergunning om stalen damwanden te plaatsen in het Zwarte Water.

Het bestuur van de Sleepbootdagen deed in oktober een noodkreet om het voortbestaan te kunnen garanderen. Nieuwe bestuursleden dienden zich aan en zo kan Zwartsluis komend voorjaar weer genieten van het evenement. Wijlen Dick Stam werd benoemd tot erelid van SVBS en Anne’s Kokerij werd overgedragen aan de familie Klaver.

In november lazen veel Sluzigers het bericht van Minie en John de Rijk. Zij vierden hun 50-jarig huwelijksjubileum. Sint Nicolaas werd hartelijk ontvangen aan de Handelskade en de PVV werd voor het eerst de grootste in Zwartewaterland. Hans Winter werd interim-voorzitter van de Zwartewaterlandse zwembaden.

In de laatste maand van het jaar werd duidelijk dat dominee Bloemendal Zwartsluis verruilt voor Vaassen en kampte ook ons dorp met de hoge waterstanden. Boerderij Eben Haezer vierde haar 25-jarig jubileum en zwemtalent Fay Boxum behaalde 5 nationale titels.

Gepubliceerd door Robert Jansema
Aquaservice